Mediatraining

In de media optreden kun je vergelijken met het bedrijven van TOP sport. Alles wat je zegt, wat je non verbaal laat zien en horen wordt door een hele grote groep mensen gezien en gehoord. En je wordt hierop be- en veroordeeld. TOP sport omdat je het je niet kunt permitteren even niet op te letten. Er wordt van je verwacht dat je het beste van jezelf laat zien, betrouwbaar en geloofwaardig bent. Daarnaast je boodschap nieuwswaarde meegeeft en deze helder en kernachtig pitcht. Je hele presentatie zowel de binnen als de buitenkant wordt in de media tegen een meetlat gehouden. Elke mediaboodschap heeft zijn eigen dynamiek en wanneer je jezelf en je bedrijf serieus neemt dan zorg je ervoor dat je je goed voorbereidt. In de media optreden betekent dat je kunt pitchen, pleiten, presenteren, overtuigen en dat je van alle ins en outs van de media op de hoogte bent.

Doel

In de training leer je op welke wijze je je voorbereidt op een mediaoptreden en hoe je de regie neemt en houdt. Wij leren je gewapend met vaardigheden en kennis, de media vol vertrouwen te woord te staan. Door de training voorkom je uitglijders, verbetert je inzicht in de vele valkuilen en wordt de authenticiteit van je presentatie versterkt. Een goede voorbereiding betekent dat je relaxter een interview ingaat, precies weet wat je wilt zeggen en dat je meer controle hebt over je antwoorden en over het interview.

Wat kun je van de mediatraining verwachten?

In de training worden zowel aan verbale als aan non-verbale aspecten van je presentatie aandacht gegeven. Wij geven je inzicht in je persoonlijke presentatie- en communicatiestijl en geven je handreikingen hoe je empatisch en assertief je boodschap kunt overbrengen.

Wij laten je zien hoe je door slim gebruik te maken van non verbale technieken en door kort en krachtig te formuleren duidelijk, helder en kernachtig overkomt.

We bespreken de kansen die de media je kunnen bieden én de valkuilen; de do’s en don’ts. Waar kunnen de media genadeloos op inzoomen en je laten struikelen? Journalisten hebben vaak een eigen agenda die niet synchroon hoeft te lopen met die van jou. Niet alle journalisten hebben verstand van zaken maar kunnen een mening hebben die leidend kan zijn bij hun vraagstelling. Soms word je geconfronteerd met interviewers die alleen gericht zijn op het verkrijgen van die ene quote die het beeld van de journalist bevestigt. Leren omgaan met de media betekent inzicht krijgen hoe het een en ander werkt binnen de diverse media (t.v., radio of krant).

Via een uitgekiend rollenspel leren wij je hoe je het veiligste en beste om kan gaan met media in de breedste zin van het woord. Je leert omgaan met de microfoon, de camera en de journalist in verschillende situaties.

Niet alleen wat je boodschap is en hoe je die in de media presenteert is belangrijk bij een mediaoptreden. Minstens zo belangrijk is welke (eerste) indruk je maakt. Is de eerste indruk in orde dan scheelt je dat in je optreden veel overtuigingskracht. Hoe zorg je ervoor dat die eerste indruk meteen laat zien dat je een expert bent, geloofwaardig en betrouwbaar?

  • Je bedrijf en jijzelf worden gescreend op imagogevoeligheden. De profielen op diverse social media en profielfoto’s worden besproken en praktische tips gegeven.
  • De psychologie van de eerste indruk.Kom je over zoals je denkt dat je overkomt? En hoe staat het met je profiel online?

Welke onderwerpen komen o.a. aan bod?

  • Alle ins en outs van de diverse media
  • Hoe en wat bereid je voor
  • Hoe voorkom je dat je citaten met je aan de haal gaan en wellicht enorm beschadigen?
  • Hoe vind je de balans tussen lef en angst als het gaat om interviews/meningen geven?
  • Hoe kun je je beschermen tegen valkuilen en strikvragen?
  • Hoe kun je profiteren van je verbale en non-verbale kwaliteiten?
  • Hoe zorg je ervoor dat een optreden in de media je daadwerkelijk iets geeft?
  • Hoe repareer je het beste een uitglijder in de media?
  • Hoe ga je om met de camera en de interviewer?
  • Hoe kun je het interview sturen?
  • Hoe ga je om met intimiderende media?
  • Wat zijn de valkuilen de do’s en don’ts?

Waar werken we mee?

  • Communicatietechnieken
  • non verbale presentatie- en communicatietechnieken
  • Pitchtechnieken
  • Retorica
  • Interviewtechnieken en luistertechnieken.
  • Camerapresentatievaardigheden
  • Podiumpresentatietechnieken (niet alleen toepasbaar op een podium maar ook in te zetten in face to face gesprekken.

Resultaat

Uitstraling van je expertstatus; toegankelijk, zelfverzekerd en kundig. Je bent ontspannen, hebt een heldere boodschap en hebt tegelijkertijd aandacht voor uw omgeving. Je bent in staat om het gesprek te beïnvloeden dan wel te sturen, jezelf te positioneren en zichtbaar te maken. Je weet wat je uitstraalt en wat de effecten zijn van je houding en gedrag, wat bij je past en wat zeker niet. Je bent in staat om, ook onder druk, de beste versie van jezelf te laten zien. 

Een compacte mediatraining met een sterke focus op de intelligentie van de boodschap, de retorische vorm en de persoonlijke kracht van de deelnemer.

 

Deze training kan ook individueel gevolgd worden

Duur: 2 x 2 dagdelen
Aantal deelnemers:

Masterclass maximaal 4 deelnemers

Training maximaal 6-8 deelnemers


Trainers: Robert Heukels en Marianne de Raad
Optioneel: 1 dagdeel Imagomatch